4 september 2025
Agrarische ondernemers zien leren als sleutel tot toekomstbestendig boeren
De agrarische sector staat niet stil. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek onder 174 ondernemers uit de dierhouderij, fruitteelt en open teelten. Driekwart van de respondenten is man, meer dan de helft heeft een MBO opleiding en het merendeel werkt zonder personeel.
Wintertijd is leertijd
De maanden januari en februari zijn favoriet voor trainingen en cursussen, gevolgd door november en december. Grondgebonden bedrijven plannen scholing vooral buiten het drukke groeiseizoen, terwijl pluimvee- en varkenshouders eerder kijken naar vakanties en feestdagen.
Budget blijft beperkt
Voor eigen ontwikkeling blijft het budget vaak onder de €500 per jaar. Voor medewerkers is dit bedrag nog lager. Ruim de helft van de ondernemers is niet op de hoogte van subsidieregelingen, behalve de Colland subsidie (50%).
Fysiek leren wint van digitaal
Bijeenkomsten, studiegroepen en demodagen scoren hoog in populariteit, digitale leervormen zoals webinars en e-learning blijven achter. Medewerkers leren vooral op de werkvloer of tijdens fysieke bijeenkomsten.
Thema’s voor de toekomst
Voor ondernemers zelf staan ondernemerschap, technische innovaties en persoonlijke ontwikkeling centraal. Voor werknemers ligt de nadruk op vaktechnische kennis en praktische vaardigheden. Volgens de deelnemers draagt leren bij aan meer motivatie, binding en bredere inzetbaarheid. Het onderzoek maakt duidelijk dat de bereidheid om te leren groot is, maar dat de sector nog winst kan boeken met hogere budgetten, meer subsidie-informatie en betere inzet van moderne leervormen.
Leren draagt bij aan motivatie en binding
Volgens de ondernemers bevordert leren en ontwikkelen de betrokkenheid en binding met het bedrijf (78%), motiveert het om het werk te blijven doen (65%) en zorgt het voor bredere inzetbaarheid (50%).
Vijf concrete aanbevelingen voor scholingsaanbieders
- Plan scholing in rustige periodes | Organiseer trainingen en bijeenkomsten in januari, februari, november en december, wanneer ondernemers het meest beschikbaar zijn.
- Vergroot de bekendheid van subsidies | Vergroot de bekendheid van subsidies zoals die van Colland én minder bekende subsidiemogelijkheden, om deelname te stimuleren.
- Combineer fysieke en digitale leervormen | Zet naast populaire fysieke bijeenkomsten ook meer in op e-learning en blended learning, zodat leren flexibeler wordt en ondernemers en werknemers hier de kansen van zien.
- Stimuleer structureel opleidingsbudget | Adviseer ondernemers om jaarlijks een vast percentage van hun omzet te reserveren voor scholing, zowel voor zichzelf als voor hun medewerkers.
- Stem aanbod af op sector en doelgroep | Ontwikkel opleidingsprogramma’s die aansluiten bij de specifieke leerbehoeften per sector, regio en opleidingsniveau, om relevantie en deelname te vergroten.